<-- facebook plugin -->
<-- facebook plugin end -->

Hunfield

Pressingre hívott fanatizmus

Hunfield Road

Pressingre hívott fanatizmus

Say no to olajpénz!

2018. szeptember 08. 09:24 - czinkos

Nem olyan rég felröppentek olyan hírek, hogy a Liverpool majdnem a Chelsea, Manchester City és a Paris Saint-Germain sokak által ””kedvelt”” könnyebb útját követheti, ugyanis a manchesteri kékek tulajdonosának, Mansour sejknek unokatestvére, Khaled Bin Zayed Al Nehayan meg akarta venni a Liverpool FC-t közel 2 milliárd fontért még 2017 végén. Maga a hír csak most Augusztus végén került a nyilvánosság elé, sok-sok szurkolót megijesztvén, hogy szeretett csapatuk majdnem egy sejk kezébe került.

liverpool.jpg

 

 

Felmerülhet a kérdés, nem lett volna jó ez nekünk? A City és a Chelsea Anglia legsikeresebb csapatai ebben az évtizedben és mindannyian tudjuk, hogy nem éppen a saját nevelésekben bízva értek el sikereket.

A válasz: NEM! Mert van egy olyan tulajdonosi csoportunk ahol sok sportban tapasztalt üzletember dolgozik azaz Fenway Sports Group, akik ráadásul tőkével is bőven rendelkeznek, lásd, idei átigazolási szezon.

Igazából nekik eszük ágában sem volt megszabadulni az egyik legambiciózusabb vállalkozásuktól, az a tény azonban, hogy 2 milliárd font lett volna a fizetett összeg a klubért, az sokakat meglepett ugyanis az amerikai Forbes magazin 1.45 milliárd fontra becsülte „csak” csapatunkat júniusban. Szóval miért is lehetett érdekük, hogy lemondjanak ilyen elképzelhetetlenül sok pénzről és miért szükségtelen a csapatnak az „újgazdag” létforma?

A Fenway Sports Group tevékenysége:

Kieran Maguire, sportközgazdász és a liverpooli egyetem oktatója, úgy véli, hogy a Liverpool fejlődése és a Premier League megváltozott felállása miatt, a klub a következő években sokkal többet is érhet, és bőven túl fogja szárnyalni ez az érték a legutóbb kínált 2 milliárd fontot, ami az FSG nagy terve is egyben.

”Következő 4-5 évben az FSG azt tervezi, hogy a klub értéke közelebb álljon a 3 milliárd fonthoz.”

A legutóbbi tuljadonos váltás a Premier Leagueben az Arsenalnál volt, ahol Stan Kroenke kivásárolta Alisher Usmanovot ezzel az Arsenal értékét 1.8 milliárd font közelébe tette. Ez annak köszönhető, hogy az Arsenal történetesen több bevételt tud gyűjteni a meccsnapokon, mint a Liverpool, mert nagyobb a stadionja, de a Vörösök vezetése már elkezdte ledolgozni ezt a hátrányt, mert sokkal-sokkal népszerűbbé vált a csapat a szponzorok és reklámozók körében plusz a klub nagy múltja miatt, tengerentúli szurkolói is vannak.

„Ha az Arsenal 1.8 milliárdot ér, akkora a Liverpool is ér 2 milliárdot. Ha továbbra is sikereket érnek el a pályán a következő pár évben, simán nőhet még fél milliárdot a csapat végösszege. Hülyeség lenne eladnia az FSG-nek a Poolt 2 milliárd fontért most. „

2017-ben még nagyjából 1.1 milliárd font volt a klub értéke és most Kieran Maguire meg is magyarázta, hogy hogyan tudták megduplázni ezt az összeget szinte 12 hónapon belül:

„Azóta kétszer is bejutottak a BL főtáblájára és a döntőig is eljutottak, illetve az Anfield >>terjeszkedése<< sokkal jobban sikerült mint gondolták. Rengeteg pénz áramlik be a turizmusból is, emiatt a meccsnapokon is növekszik a bevétel. A televíziós közvetítésekből is több pénzt kapnak illetve a reklám felületek árai is megugrottak, mert a Standard Chartered meghosszabbította szponzori szerződését a klubbal.”

Minden a Liverpool malmára hajtja a vizet és ennyit számít, ha hozzáértők művelik a vezetést. A Vörösök játsszák az egyik legszebb focit jelenleg és ez növelni fogja a népszerűségüket a szurkolók és a szponzorok körében is. Személyes példát is tudok mondani, egy Real Madrid szurkoló barátom mondta nekem a BL-döntő előtt, hogy ő a Liverpoolnak fog szurkolni mert imádja a szép focit és a Liverpool játssza azt a leginkább.  

john-henry-and-tom-werner-of-liverpool-fc-620-62668987-640x334.jpg

A foci minősége ugyanakkor nem a legmérvadóbb üzleti szempontból ugyanis a Manchester United értéke átlépte a 4 milliárd dolláros határt, Mourinho ámokfutása ellenére is. Szerencsére ez a Liverpoolt még jobb színben ábrázolja és azt mutatja, hogy jó úton haladnak jelenleg a Merseyside-on.

Az FSG tevékenysége a klubnál szerencsére jó szándékkal van kikövezve a hozzáértés mellett. A szurkolók elégedettek lehetnek, hiszen fejlődik az Anfield, fejlődik a csapat és az egész klub. A csapat értéke egy mérce a tulajdonosoknak, hogy jól végzik e a dolgukat és mivel a ’Pool értéke növekszik, ezért kijelenthetjük, hogy az FSG javarészt remek dolgokkal segíti Anglia legsikeresebb klubját.

Branding:

A Bajnokok Ligája döntőjében való részvétellel a Liverpool FC bekerült a TOP 5 legerősebb futball brandek közé. Ami hatalmas szó már önmagában is.
Maga a Liverpool brand is komoly ellenérv véleményem szerint az új-gazdagság ellen. A Vörösök, a 70-80-as évekbeli uralmuknak köszönhetően, óriási népszerűségre és szurkoló táborra tettek szert világszerte. Az, hogy majd’ minden kontinensen van olyan ország, ahol a ’Pool számít legnépszerűbb egyesületnek, az egy óriási fegyvertény annak függvényében, hogy a csapat 1990-óta „alszik”. Szigorúan idézőjelben! Ezenkívül a Liverpool FC a 6. legértékesebb brandnek is mondhatja magát 1,2 millió dolláros értékével, nagyban a tavalyi produkciójának köszönhetően.

Bryn Anderson, a Brand Finance igazgatója, így nyilatkozott erről növekedésről:

„A pályán és az azon kívüli tevékenységek kölcsönös viszonyának és a brand fejlesztőknek köszönhetően, a Liverpool brand erőssége 4%-kal, a brand értéke pedig 33%-kal nőtt. A bajnoki címvédő Manchester City-nek ugyanezen értékeinek növekedése 4% és 30%. Rajtuk kívül angol csapatok közül a Tottenhamnél volt még megfigyelhető komolyabb emelkedés, náluk az erősség 7%-kal az érték pedig 10%-kal nőtt.

A növekedés nem a véletlen műve, ez a három csapat tudott olyan minőségű futballt produkálni az elmúlt szezonban, amit minden szakértő és szurkoló is elismert egyaránt. Emiatt ezeket a csapatokat egy amolyan >>feel-good factor<< lengte körül, ami nagyban hozzájárult a brandjük erősödéséhez.”

Ha bárhol a világon megemlítjük azt, hogy „Liverpool”, az embereknek nem a kikötő vagy a híres Royal Liver Building jut eszükbe, hanem egyből rajzolódik ki agyukban a vörös szín és a kormoránról mintázott „liver bird” jelképe. Ha a Beatles nem lett volna (de szerencsére igen!) Akkor a városnak egyértelműen a Vörösök csapata lenne a zászlóshajója. Ezért is számít globális brandnek a klub és az sem a véletlennek köszönhető, hogy AA-s besorolást kapott, amit csak a legerősebb brandek kapnak meg.

capture_1.JPG

 

Bukások:

Több csapatot is láthattunk a közelmúltban, akik felsültek az „újgazdag” modellel. Nagyon sok példát lehetne sorolni milyen veszélyeket rejt egy olyan tulajdonos aki megteheti, hogy az életben játsza a FIFA játékok manager módját. Említhetném Vincent Tan-t, A Cardiff City tulajdonosát, aki kitalálta, hogy a hagyományos kék mez és fecskés címer helyett sokkal jobb, ha walesi színekkel és szimbólumokkal látja el klubját a Premier League-ben, ezzel gyakorlatilag az összes szurkoló haragját kiváltva magára. Szerencsére ő tanult a hibájából, idén már a hagyományokhoz hű szerelésekben szerepel a csapata.

tann.jpg

Nem kell ám messzire menni ilyen példákért kis hazánktól. Gondolok itt az Újpest FC címerét megerőszakoló Duchatelet klán sarjáról Roderickre, aki a brand építése könnyítése miatt változtatta meg a csapat címerét a lehető legosszabb módon. Legalább a családi hagyományokat ápolja és tesz tönkre egy neves klubot. Apja ugyanis London, Charlton kerületében nem tudna valószínűleg kiadós verések, szitokszavak és leköpött ruházatok nélkül sétálgatni miután az Athletic a Premier League helyett a harmadosztály kínálta lehetőségeket élvezheti szebb kilátások reménye nélkül.

Mégis a topfutballra visszatérve, a Málaga esete a katari sejk tulajdonlásával lehet a leginkább intőjel.  Abdullah Al Thani megmentőként érkezett 2010-ben a dél-spanyolországi kikötővárosba hatalmas ambíciókkal. Pénze hozta is a nagyobb neveket és szponzorokat Málagába.
Rondón, Eliseu Demichelis, Isco, Santi Cazorla, Toulalan, Joaqín illetve Ruud van Nistelrooy is malagai kék-fehérben játszott ekkoriban, csak hogy párat említsünk. Ezzel együtt a Nike is beszállt a klub támogatásába, ezzel a brand értékét növelve.
A csapat kvalifikálta is magát a Bajnokok Ligája csoportkörébe annak rendje és módja szerint, története során először, a 2012-2013-as szezonban. Első próbálkozásra kifejezetten szépet meneteltek, csak egy utolsó pillanatban kapott gól miatt maradtak le akkor az elődöntőről a Dortmund ellen.

230b1298c0915af330e7ed506f0b9d2f.jpg

A sejknek azonban nagyra törőbb tervei voltak, amik túlmutattak a futball csapaton. Befektetési törekvéseit azonban a spanyol kormány nem nagyon nézte jó szemmel. Miután az UEFA is eltiltotta a csapatát, jelentős adósságai miatt, egy szezonra a nemzetközi versenyektől és a válság szélén táncoló spanyol kormánnyal sem ápolt jó viszonyt, így Al Thani szép lassan eltűnt és vele együtt nagynevű játékosok is, igaz papíron még a mai napig ő a tulajdonos. Jelenleg a klub a spanyol másodosztályban tengődik, és iskolapéldája a hirtelen jött pénz veszélyeinek.

Most játszunk el a gondolattal mi lett volna, ha az FSG rábólint az üzletre és Khaled Bin Zayed Al Nehayan átveszi az irányítást a Merseyside-on. Címer változtatás, név változtatás, olyan játékosok hozatala, akik papíron az elitet képviselik de a Liverpool életérzéshez közük nincs valamint néha lefekszik unokatestvére csapatának stb., stb.. Mivel tulajdonos, ezért mindezt megtehette volna, ezért inkább örüljünk, hogy az FSG kezében van a csapatunk, akiknek munkája remélhetőleg idén végre teljes mértékben beérik.

Jó igazolások, jó csapat és olyan kezdés a bajnokságban, amire példát az utóbbi időkben nem igazán láthattunk. Nem is olyan rossz ugye?

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://hunfieldroad.blog.hu/api/trackback/id/tr3314229053

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása